Abdurrahman DİLİPAK

Abdurrahman DİLİPAK

Jokerler masada!

Jokerler masada!

Trump “komiklikler”ine devam ededursun, hayat kendi yolunda devam ediyor. Şimdiki gündem Cenevre konferansı! Masada Suriye Anayasası ve bundan sonraki yol haritası olacak.

Biliyorsunuz; Şili, Bolivya, İspanya, Fransa, Lübnan, Kuveyt, Hongkong ve diğer kriz bölgelerinde Afrika’da, Asya’da, Latin Amerika’da olaylar devam ediyor.

Sosyal gösterilerde Joker maskesi ilk olarak Beyrut’ta kullanıldı. Bir haftadır da Arap ülkelerine yayılıyor. Beyrut yeni Hongkong. Beyrut’ta eylemlere katılan gençler, Joker karakterini hem şehrin duvarlarında resmettiler hem de yüzlerini palyaço karakterine boyadılar. Beyrut’taki gösterilere Joker maskesiyle katılan bir genç kadın Amerikan “Wired” dergisine konuşurken, “Yüzümü bu şekilde boyamamız karakterle empati kurmamızın sonucu. Çünkü yüzünü boyamadan önce kimsenin umurunda olmayan insanlardık.. kimse dinlemiyor, ciddiye almıyor, hesaba katmıyordu. Sûkûtu hayale uğramış, öfkeli insanlardık. Çıldırma noktasına geldik, çıdam olduk, sonunda olan bu”.. Lübnan’da olanların tek açıklaması bu değil kuşkusuz.. Birileri bu öfkeyi gördü ve onu kanalize etti. Bunu yapmak için bölgeden, halkın kendi inanç, tarihlerinden başka kahramanlar bulması hiç de zor değildi aslında. 

Joker dediğiniz şey, “İskambilde benekli dört kâğıt dizisi dışında kendine özgü bir kâğıt olan ve birçok iskambil oyununda her kâğıt yerine geçebilen kart. Gerektiğinde başkasının yerini tutabilen, her zaman böyle işlem gören (kimse, şey).”

New York’tan Madrid’e, Polonya’ya; Roma’dan Bükreş’e, Toronto’ya sisteme karşı yapılan tüm protestolarda karşımızda hep aynı yüz var. Maske ilk kez 2008 yılında, ünlü hacker aktivist grup Anonymous’un Scientology tarikatını protesto ettikleri Los Angeles eylemlerinde çıktı. Sisteme karşı çıktıklarını ve dünyayı yönetenleri değil, geri kalan yüzde 99’u temsil ettiklerini söyleyen Anonymous’un başlattığı maske tüm dünyaya yayıldı. Bu maske özgürlük savaşçısı, anarşist çizgi roman kahramanı V›nin maskesiydi. “Ünlü çizgi roman yazarı Alan Moore ve çizer David Lloyd’un 1982 tarihli çizgi roman serisi “V for Vendetta”, İngiltere’deki faşist iktidara karşı çıkan ve bütün sisteme karşı tek başına savaş veren, anarşist özgürlük savaşçısı V’nin hikayesini anlatıyordu. 2006’da beyazperdeye uyarlanan “V for Vendetta” filmi hem V’nin devrimci ve isyankâr ruhunu hem de ünlü maskesini popüler yaptı. Oysa bunun mucidleri, hikayede Londra’daki ünlü Parlamento Binası’nı havaya uçurarak en büyük eylemine imza atan V karakterini ve maskesini tasarlarken ilhamlarını çok daha eski bir olaydan ve tarihi bir kişilikten almışlardı: Guy Fawkes.” Bu maskeyi gündeme taşıyanların İngiltere ile bir alıp veremediği olsa gerek. Hongkong’da bu maske var da Lübnan’da neden yok? “Mısır’dan Amerika’ya değin neoliberal kemer sıkma politikalarıyla ve giderek artan bir şekilde otoriter devletlerle karşı karşıya kalan yeni nesil, anarşist ağ oluşturmayı sol popülizmin zengin mirasıyla birleştiren bir direniş hareketi meydana getirdi. Bu fenomenin sarih bir açıklaması olarak Maske ve Bayrak daha iyi bir zamanlamaya sahip olamazdı” diyor Paul Mason, “PostCapitalism ve..” isimli makalesinde, Paolo Gerbaudo’nun “Maske ve Bayrak-Popülizm, Yurttaşçılık ve Küresel Protesto” kitabı ile ilgili olarak. Yeni dünya savaşı sürecini doğru okumak istiyorsanız, din, tarih, mitoloji, kehanet ve sembolleri, astronomi, coğrafya ve astrolojiyi iyi okumanız gerekir. Jeopolitik ve jeo strateji bu çerçevede anlam ve derinlik kazanır. Bu değerleri üreten aklın genetik kodları bu arka planda gizlidir.

“Joker” karakteri önemli. Joker, çizgi roman kahramanı Batman’in en büyük düşmanıdır. Peki Joker kim, Batman kim? Kim o kötü adam? Joker kim: “Joker, başarısız bir komedyen olan Arthur Fleck’in hayatına odaklanıyor. Toplum tarafından dışlanan bir adam olan Arthur, hayatta yapayalnızdır. Sürekli bir bağ kurma arayışında olan Arthur, yaşamını taktığı iki maske ile geçirir. Gündüzleri, geçimini sağlamak için palyaço maskesini yüzüne takan Arthur, geceleri ise asla üzerinden silip atamayacağı bir maske takar. Babasız büyüyen Arthur’u en yakın arkadaşı olan annesi Happy adıyla çağırır. Bu lakap, Arthur’un içindeki acıyı gizlemesine yardımcı olur. Ancak maruz kaldığı zorbalıklar, onun gitgide topluma aykırı bir adam haline gelmesine neden olur. Yavaş yavaş psikolojik olarak tekinsiz sulara yelken açılan Arthur, bir süre sonra kendisini Gotham Şehri’nde suç ve kaosun içinde bulur. Arthur, zamanla kendi kimliğinden uzaklaşıp, Joker karakterine bürünür.” O şimdi, filmin 2019 versiyonu vizyona girerken, Arap dünyasında sokaklarda! Bu sonuç, bir şekilde Holywood’un siyasi süreçteki rolünü kanıtlasa da, Warner Bross’un bir filmi için PR çalışması olarak görmek bizi yanıltır.

 Joker 1989 tarihli Batman filminde Jack Nicholson tarafından, 2016’da Jared Leto tarafından canlandırıldı ve 2019’da yeniden vizyonda. Hem beyaz perdede, hem de sokaklarda!.

Bu arada Lübnan’daki gösteriler sürerken, olaylar körfeze doğru yayılır endişesi yaşanıyor. Yarın İran, Mısır ya da BOP’un hedefindeki 22 ülkeye yayılabilir.. ABD arkasında sivil bir savaş bırakarak bölgeden çekilmek istiyor olabilir. ABD Temsilciler Meclisinde Türkiye’ye yaptırım getirilmesine karşı çıkan Senato Çoğunluk Lideri Mitch McConnell, “Bir NATO üyesi olan Türkiye’ye yaptırım uygulamak, Ankara ile Rusya’yı yaklaştırma olarak geri tepebilir” dedi.

ABD’nin Suriye Özel Temsilcisi James Jeffrey’e göre Ruslar ve rejim bölgede sürece trajik biçimde dahil edildi. Trump’ın El Kaide’ye yakınlığıyla bilinen gruba, yeni mutabakat açıklamasından sonra para yardımında bulunduğu haberleri geliyor. Kremlin Sözcüsü Peskov bölgede çatışma riskine dikkat çekti ve “YPG çekilmezse Türk ordusu tarafından ezilecek. ABD, YPG’yi Türk sınırında kalmaya ve Türk Ordusu ile çatışmaya devam etmeye cesaretlendiriyor gibi görünüyor” dedi.

Tabii bölgeye ilişkin içeride de akla ziyan yorumlar yapılıyor: Türker Ertürk, Tele 1›de katıldığı programda, «O bölgede radikal İslami örgütler olacağına iyi ilişkilerimizi geliştireceğimiz güçlü merkezi otoritenin egemen olduğu federatif bir yapı içinde Kürtler olsun daha iyi. Laik yapısını biliyoruz zaten PYD’nin” dedi. Sanki PKK-PYD’yi destekleyenle DAEŞ’i destekleyen, BÇG’yi destekleyenle FETÖ’yü destekleyen güç aynı güç değil!?

Bakalım, belki yarın da bölgenin “Tarot falı”na bakarız!? Mitolojideki “zaman, kehanet ve ölüm tanrısı” Satürn, iskambil kağıdındaki “şakacı Joker” ile bakalım nasıl bir oyun peşindeler. Beyaz perdeyi bırakın gerçek hayat sahnesine bakın; he yerde sefil ve sefih insanlar, ölen insan değil sadece insanlık! Bir yanda yoksulluk öte yanda lüks ve sefahat. Yemekle doymayan oburluk, sarhoş, seks düşkünü aşağılık “insan” kılıklı mahluklar. Melek maskeli Şeytanlar. Ve kitapta der ki; “Kadınlara, oğullara, kantar kantar yığılmış altın ve gümüşe, salma güzel atlara, hayvanlara ve ekinlere duyulan tutkulu şehvet insanlara ‘süslü ve çekici’ kılındı. Bunlar, dünya hayatının metaıdır. Asıl varılacak güzel yer Allah Katında olandır.”, “Şüphesiz küfredip kafir olarak ölenler, bunların hiçbirisinden, yeryüzü dolusu altını olsa -bunu fidye olarak verse de- kesin olarak kabul edilmez. Onlar için acı bir azap vardır ve onların yardımcıları yoktur.”, “Ey iman edenler, gerçek şu ki, (Yahudi) bilginlerinden ve (Hıristiyan) rahiplerinden çoğu, insanların mallarını haksızlıkla yerler ve Allah’ın yolundan alıkoyarlar. Altını ve gümüşü biriktirip de Allah yolunda harcamayanlar. Onlara acı bir azabı müjdele.” Fahşaya dalmış, haramla beslenen nesillerle bu gidiş nereye! Joker, “uyuşturucu mor gazoz”dan içti ve sarhoş oldu. Gökkuşağının altından geçip cinsiyet değiştirdi. O artık “Mor çatı” altında kendine yeni bir yuva kurdu. Joker aramızda dolaşıyor, insanlık sırra kadem bastı sanki! “Balık çağının sonu” geldi. Merhaba “Kova çağı”. Bugünden yarına ne varsa dünde kaldı cancağızım, şimdi yeni hayaller kurma zamanıdır. 

Selâm ve dua ile.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
OKUYUCULARIMIZIN DİKKATİNE !... Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Abdurrahman DİLİPAK Arşivi